پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

پرسش و پاسخ » اینترنت

۱ پرسش: با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی مسائل جدیدی برای خانواده ها پیش آمده که لازم است آنها را مطرح کنیم.
۱- آیا جایز است زن ودختر با هر شخصی که می خواهد نامه نگاری کند آنهم بدون اطلاع شوهر و پدر ، وهمجنین ﭘسران با دختران نا محرم؟
۲- هنگامی که مرد از همسرش ویا از دخترش ویا پسرش ویا از خواهرش می پرسد که چه فعالیتی را بر روی اینترنت و با چه کسانی انجام می دهید ، ﮔاهی جواب می دهند که: ( ارتباط با شما ندارد، و نباید در امور شخصی ما دخالت کنی ) ، آیا این درست است؟
۳- آیا شوهر و یا پدر چنین حقی دارد که اگر همسر یا فرزندان ، ارتباط با دیگران را ادامه دهند مخصوصا اگر این صحبتها با دیگران در خفا بوده و باعث شک و شبهه به ارتباطهای حرام باشد، ایشان را بازخواست کند. و به تعبیر دیگر وظیفه شوهر نسبت به همسر و پدر نسبت به فرزندان در این گونه موارد چیست ؟
جمعی از مومنین
پاسخ: ارتباط زن و مرد نامحرم از راه ارسال ﭘیامهای نوشتاری و یا ﮔفتاری جایز نیست مگر به همان مقدار که به طور مستقیم جایز است. و شایسته نیست زن طوری رفتار کند که شک و شبهه شوهر را برانگیزد و همچنین است حکم فرزندان نسبت به پدر و مادر بلکه در بعضی از موارد این کار حرام است مانند این که رفتار زن به طوری شبهه انگیز باشد که از نظر عقلا با رعایت حقوق شوهر منافات داشته باشد یا رفتار فرزند موجب اذیت پدر و یا مادر از جهت شفقت ودلسوزی برای فرزند باشد.
و اگر رفع مشکل متوقف بر اطلاع شوهر یا پدر و یا مادر از محتوای ﭘیامهای ارسالی ودریافتی باشد در صورتی که محذوری در پی نداشته باشد متعین است.
به طور کلی باید توجه داشت که شوهر و پدر در مقابل همسر و فرزند مسئولیت شرعی دارند، خداوند می فرماید (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیْهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیَفْعَلُونَ مَا یُؤْمَرُونَ) ((ای کسانی که ایمان آورده اید خود وخانواده خود را از آتشی که سوخت آن مردم و سنگها هستند حفظ کنید، فرشتگانی درشتگفتار و سختگیر بر آن آتش موکلند هرچه خدا بگوید نافرمانی نمی کنند و همان می کنند که به آن مأمور شده اند)) .
بنابر این زن و فرزند باید شوهر و پدر را در انجام این وظیفه کمک کنند و اگر نکنند بر آنها است که به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر طبق ضوابط آن عمل نمایند .
sistani.org/24559
۲ پرسش: سایت هایی هستند که بابت کلیک کردن در سایت آنها و یا معرفی کردن لینک آنها در سایت های مختلف پول می پردازند آیا انجام چنین کاری اشکال دارد؟
پاسخ: اگر مستلزم حرامى بشود مانند اینکه ترویج براى شرکتی باشد که کار او حرام است، جایز نیست.
sistani.org/25455
۳ پرسش: می خواستم بدانم که شغل کافی نت داری با توجه به اینکه اینترنت کاربردهای مختلف (اعم از حلال و حرام) دارد ـ دارای چه حکمی است؟
پاسخ: فی نفسه اشکال ندارد.
sistani.org/11811
۴ پرسش: در منزل ما علامت انتن وای فای (wi-fi) نشان داده می شود که پسورد ندارد، آیا استفاده کردن از آن اینترنت جایز است ؟
پاسخ: اگر قرینه برعدم رضایت نباشد اشکال ندارد.
sistani.org/11812
۵ پرسش: لطفاً حکم چت کردن با شخصی که از جنسیت او بی اطلاع هستیم را بفرمائید. در صورت اطمینان از جنسیت چطور؟
پاسخ: در هر دو صورت اگر ترس افتادن به گناه باشد چت کردن حرام است .
sistani.org/11829
۶ پرسش: موقع کار با اینترنت با تصاویر غیر شرعی برخورد می کنیم تکلیف چیست؟
پاسخ: نگاه کردن به فیلم ها یا تصاویر لخت و نیمه لخت با شهوت حرام است بلکه بدون شهوت نیز بنا بر احتیاط واجب جایز نیست.
sistani.org/11830
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français