پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

بسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوال در شامگاه امروز سه شنبه 29 ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت شد، بنابراین فردا چهارشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.
ان شاء الله بر همه مسلمانان مبارک باشد.
دفتر آقای سیستانی (مد ظله)

پرسش و پاسخ » ژلاتین

۱ پرسش: خوردن ژلاتین چه حکمی دارد ؟
پاسخ: اگر شک کنید که ژلاتین ، از گیاه گرفته شده یا از حیوان ، خوردن آن جایز است و تفحص لازم نیست ، ولی اگر بدانید که از حیوان گرفته شده و از تذکیه شرعی آن مطمئن نباشید خوردن آن جایز نیست حتی ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد.
بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که مواد آن استحاله شده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقا اشکال ندارد. اما این امر ثابت نشده است.
sistani.org/11949
۲ پرسش: در غرب، چیزی به نام ژلاتین ساخته می شود و آن را در بسیاری از نوشیدنی و خوارکی ها داخل می کنند، ما که نمی دانیم آن ژلاتین از چه چیز گرفته شده است از گیاه یا حیوان؟ و اگر از حیوان گرفته شده باشد آیا آن، از استخوان او بر گرفته شده و یا از بافت های محیط بر استخوان، چنان چیزی را می توانیم بخوریم در حالی که نمی دانیم آن حیوان، حلال گوشت بوده یا حرام گوشت؟
پاسخ: اگر شک داشته باشیم که آن، از گیاه برگرفته شده و یا از حیوان، خوردن آن جایز است ولی بنابر احتیاط اگر بدانیم که از حیوان گرفته شده و تذکیه شرعی آن محرز نباشد خوردن آن جایز نیست حتی اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد. بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که موادّ آن استحاله پیدا کرده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقاً بی اشکال است و می توان آن را خورد. چنانکه می توان مقداری از آن را داخل غذای دیگر کرد که در آن مستهلک شود با وجود شک در تذکیه آن حیوان.
sistani.org/13021
۳ پرسش: حکم استفاده از داروهای تقویتی که از ژلاتین طبیعی یا مصنوعی (کبسول) در کشور اسلامی ساخته شده است چیست؟
پاسخ: مصرف آن اشکال ندارد.
sistani.org/14160
۴ پرسش: در بیشتر کپسولهای دارویی و غیر دارویی نوشته شده که حاوی ژلاتین است که در واقع روکش جلد کپسول است حکم خوردن ان چیست با توجه به اینکه این داروها خارج تهیه میشود ؟
و ننوشته که از ژلاتین حیوانی یا گیاهی است.
پاسخ: اگر علم به نجاست ندارید استفاده اشکال ندارد .
sistani.org/12606
۵ پرسش: اینجا در اروپا در خیلی از مواد غذایی از ( ژلاتین ) حیوانی استفاده میشود که از استخوان حیوانات ذبح اسلامی نشده گرفته می شود . آیا خوردن این مواد غذایی حرام است ؟
پاسخ: اگر شک کنید که ژلاتین از گیاه گرفته شده یا از حیوان، خوردن آن جایز است و تفحص لازم نیست، ولی اگر بدانید که از حیوان گرفته شده و از تذکیه شرعی آن مطمئن نباشید خوردن آن جایز نیست حتی ـ بنا بر احتیاط واجب ـ اگر از استخوان های حیوان فراهم شده باشد.
بلی اگر علم و یقین داشته باشیم که مواد آن استحاله شده و در ضمن عملیات شیمیایی دگرگون شده است خوردن آن مطلقا اشکال ندارد، اما این امر ثابت نشده است.
sistani.org/12592
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français