پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی

بسمه تعالی
رؤیت هلال ماه شوال در شامگاه امروز سه شنبه 29 ماه مبارک رمضان با چشم غیر مسلح ثابت شد، بنابراین فردا چهارشنبه اول ماه شوال و روز عید سعید فطر است.
ان شاء الله بر همه مسلمانان مبارک باشد.
دفتر آقای سیستانی (مد ظله)

پرسش و پاسخ » روزه زن بعد از حیض و نفاس

۱ پرسش: ایا زن پس از قطع شدن خون حیض و نفاس که میتوانسته قبل از طلوع فجر غسل کند وروزه بگیرد ولی غسل نکرده تا بعد از اذان صبح ایا روزه آش صحیح است؟
پاسخ: اگر اهمال کرده تا طلوع فجر (اذان صبح) ناپاک بماند روزه آن روزش باطل است و همانند بقاء عمدی بر جنابت می باشد و آن روز را باید امساک کند و بعدا قضا کند و به احتیاط واجب کفاره باید بدهد، و اگر غسل ممکن نباشد باید تیمم نماید. و اگر از روی جهل قصوری غسلش را قبل از فجر انجام نداده و معتقد بوده که روزه صحیح است، چیزی بر او نیست و روزه اش قضا ندارد.
sistani.org/23289
۲ پرسش: اگـر زن در شب ماه رمضان پیش از اذان صبح از حیض یا نفاس پاک شود و لی بخاطر ندانستن مساله قبل از اذان صبح غسل نکند حکمش چیست ؟
پاسخ: اگر قبل از دخول فجر بیدار بود و یقین داشت که تیمم در تنگی وقت بر او واجب نیست و تیمم هم نکرد و اذان گفت و بعدا مساله را فهمید، روزه او صحیح است.
sistani.org/23309
۳ پرسش: اگـر زن پیش از اذان صبح در ماه رمضان از حیض یا نفاس پاک شود و برای غسل وقت نداشته باشد تکلیف چیست ؟
پاسخ: باید تیمم نماید و بعد از اذان صبح غسل کند و نماز بخواند.
sistani.org/23310
۴ پرسش: اگر زن نزدیک اذان صبح در ماه مبارک رمضان از حیض یا نفاس پاک شود وبرای هیچ کدام از غسل یا تیمم وقت نداشته باشد ایا روزه اش صحیح است ؟
پاسخ: روزه اش صحیح است ولی بعد از اذان باید غسل کند و نمازش را بخواند
sistani.org/23311
برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید
العربية فارسی اردو English Azərbaycan Türkçe Français